Hvad er SEO?

Hvad er SEO?

SEO står for Search Engine Optimization, som vi på dansk kalder Søgemaskineoptimering.

Når du sætter gang i SEO arbejdet, ruller vi den røde løber ud. SEO-arbejde er en ret omfattende opgave, derfor er det vigtigt, at du er med i processen. Det skaber de bedste resultater og sikrer, at du får det bedste resultat. Her kan du læse mere om processen. Du kan også bare ringe til os på 70 60 50 55

SEO arbejdet fra A til Z

Arbejdet begynder med en snak med dig, hvor vi sammen får afklaret dine mål og ønsker. På baggrund af det udarbejder vi en plan for din SEO. Herfra arbejder vi målrettet med din hjemmeside og/eller webshop på følgende måde:

  • Søgeordsanalyse – de rigtige søgeord giver langt bedre søgeresultater og kundeoplevelser
  • Dybdegående analyse af nuværende løsning – hvad kan forbedres og er der fejl
  • Søgeordsmåling – giver overblik over fremskridt
  • Google Analytics – til at måle ændringer i trafik på din hjemmeside
  • Optimeringer – så din hjemmeside følger Googles retningslinjer 100 %
  • Referenceopbygning – via stærke danske domæner med professionelle tekster
  • Månedlig rapportering – så du ved præcis, hvilke resultater arbejdet har skabt

SEO venlig hjemmeside

Når du vælger SEOLite, får du en SEO venlig hjemmeside, der er let for Google at forstå. Din placering styrkes, når Google ved, hvad siden handler om.

Nu er det meget lettere for dine kunder at finde og vælge dig.

Vil du have flere kunder? Kontakt Seolite og få et skarpt tilbud på SEO inden for 24 timer.


Det betaler sig at bruge tid på en grundig søgeordsanalyse, inden du går i gang med SEO. Det er i denne fase, at du finder frem til de mest optimale søgeord i din egen branche. Det er også her, du kan få inspiration til, hvilke ord dine egne kunder bruger, når de søger efter dine produkter eller ydelser online.

Hvis du fx er maler i København, vil SEOLite finde søgeord som ”billig maler københavn”, ”dygtig maler københavn”, og flere der ligner. Derfra undersøger vi, om der er nok søgninger på ordene til at det kan betale sig for dig at bruge et eller flere af dem. Desuden finder hvilke søgeord, der sælger bedst. Det kunne fx være ”Søger maler i københavn”, mens ”Hvad er maling?” måske er mindre relevant for dig.

En analyse af søgeord bør altid gå forud, når du vælger at arbejde strategisk og målrettet med SEO.

I SEO arbejder man både med on-page og off-page SEO. On-page arbejdet foregår udelukkende på din egen hjemmeside eller webshop. Du styrer alt, hvad der sker her, og der er mange elementer at holde styr på. Der skal arbejdes med overskrifter – kaldet H1 – H7 tags -, billedtags, indhold, søgevenlige url’er og meget andet. En del af det har med dine tekster at gøre, men meget er af teknisk karakter.

Off-page består primært af link-bygning. Her skal du ud at have andre hjemmesider og webshops til at pege ind på din side. Eksterne links, der henviser besøgende til den rigtige side, øger din troværdighed hos de besøgende og dine kunder. Du kan bl.a. bruge referencer eller direkte links fra kunders, samarbejdspartneres og leverandørers hjemmesider, der peger ind på din side.

SEO – eller søgemaskineoptimering – optimerer din hjemmeside, så den kommer højere op i søgeresultaterne. Det gør dig mere synlig overfor din målgruppe og dine potentielle kunder. Arbejdet kan være langsommeligt og lidt kedeligt i begyndelsen, men det er investeringen værd i længden. Vælger du selv at arbejde med SEO, koster det kun din tid – og i begyndelsen også noget tid med at finde hoved og hale i, hvordan SEO fungerer. På den lange bane er SEO en rigtig god investering, der gør det let for dine kunder at finde dig. Men det tager tid, hvis du aldrig har arbejdet med det før, og gerne vil op at ligge øverst på side 1.

AdWords – online annoncering via Google – fungerer på den måde, at du betaler for et bestemt antal klik pr. annonce. Du betaler en bestemt pris for hvert eneste klik på din annonce, uanset om den, der klikker, er interesseret i dit produkt/din ydelse eller ej. Når dit budget er brugt op, bliver din annonce ikke længere vist og du får ikke flere besøgende.

Mens SEO er en af de allermest budgetvenlige og priseffektive måder at markedsføre din virksomhed på, tager det tid at generere mere trafik på din hjemmeside eller webshop. Til gengæld giver det uanede mængder af trafik hver eneste måned.

Kombinerer du SEO med AdWords, får du hurtigt skabt en masse besøgende. Derfor er AdWords godt at bruge for at komme hurtigt i gang. Men det kan ikke stå alene. Hvis de sider, dine AdWords annoncer peger ind til på din hjemmeside eller i din webshop ikke matcher indholdet i dine reklamer, bliver hverken dine kunder eller Google tilfredse. Kortsigtet er AdWords godt, men på den lange bane skal det underbygges med grundigt SEO arbejde.

Søgemaskineoptimering er en af de mest pris-effektive markedsføringsmetoder, da den kan give uanede mængder trafik, til den samme pris hvert måned.

SEO er dog ikke en hurtig løsning på trafik, da stigning i søgeresultater sker stille og roligt så man opnår en stabil placering i mange år. Ønsker man en hurtig trafiktilstrømning skal man vælge en PPC platform som Adwords, som dog kan blive en dyr affære indtil SEO arbejdet giver pote.

Vi har mange statisikker fra hele verden med målinger på hvor de søgene klikker. Disse målinger viser at hvis du har 5000 søgninger på et søgeord som “Billig maler” hvert måned, så klikker ca. 42% af dem på første placering, 17% på anden placering, 9% på tredje placering og sådan fortsætter den ned.

Det er derfor meget vigtigt at opnå som minimum en Top 5 placering for at få kunder på krogen.

Søgemaskineoptimering er 100% målbart. Vi kan se præcist hvor de besøgende kommer fra, hvad de havde søgt før de fandt din hjemmeside og hvad de laver på din hjemmeside. Alt dette måles ved brug af Google Analytics.

Du skal derfor ikke være i tvivl om hvad du får for pengene. Vi viser dig hvert måned hvad vi har opnået.

stigendesalg_optim